Jaarverslagen 2018: zorg dat u ermee communiceert!

Is uw jaarverslag een verplicht nummer? Of ziet u het als een communicatiekans? Ons advies: besteed er aandacht aan en zorg ervoor dat u ermee scoort. Leene Communicatie denkt en doet graag met u mee.

Wordt het digitaal of toch ook in print? PDF of interactief? Het jaarverslag schrijven, wie doet dat? En hoe zit het met video?  Jaarverslaggeving is volgens ons een mooie kans om de maatschappelijke relevantie aan te tonen. We helpen u graag om die kans te verzilveren en maken uw jaarverslag graag voor en met u! Wij doen dat voor bedrijven, maar ook voor (semi-)publieke organisaties, in de zorg, het onderwijs en voor de overheid. Door het jaarverslag te schrijven, te verrijken met aantrekkelijke graphics en sprekende fotografie en door er – kortom – een visitekaartje van te maken. Maar wel zo, dat de inhoud recht overeind blijft staan!

“Het jaarverslag is vaak te veel een reclameboodschap met veel foto’s en ronkende teksten enerzijds. Anderzijds zijn de teksten onleesbaar door de juridisering.” Jury FD Henri Sijthof-prijs 


LeeneCommunicatie

Uw vraag

  • Het jaarverslag schrijven: hoe pak ik dat aan?
  • Ik zoek een ervaren tekstschrijver voor de (eind)redactie
  • Een creatief concept is wat ik nodig heb
  • Mijn directieleden moeten geïnterviewd worden
  • Hoe komen we tot een goed online jaarverslag?
  • Er moeten video’s gemaakt worden
  • We willen onze belangrijkste stakeholders laten interviewen
  • Ik worstel met de GRI-richtlijnen
  • We willen een publieksversie van ons jaarverslag
  • Ik heb een aantal animaties nodig

Onze ervaring

In de afgelopen vijftien jaar waren we betrokken bij vele tientallen jaarverslagen. Van beursgenoteerde onderneming tot gemeente. En van toezichthouder tot charitatieve organisatie. Deze kennis en ervaring zetten we ook graag in voor uw organisatie. Onze rol verschilt per jaarverslag. De ene keer doen we alleen de interviews. Een andere keer verzorgen we het gehele traject. Van concept tot en met realisatie.

Amsterdam ArenA jaarverslag

Voor de duurzaamheidsverslagen van de Amsterdam ArenA maakten we een interactieve website. Een bewegende cover, overzichtelijke infographics, een video-voorwoord met Frank de Boer en een mooie fotorapportage over de installatie van de zonnepanelen op het dak van het stadion. Het zijn maar een paar voorbeelden van de contentmix. Inmiddels heeft de duurzaamheidsverslaggeving een plek gekregen in het integrale jaarverslag. In december 2017 is het jaarverslag over het verslagjaar 2016-2017 gepubliceerd. Dat gebeurde in de vorm van een interactieve PDF waarvoor de Amsterdam ArenA veel complimenten ontving van stakeholders.

Nieuwsgierig? Kijk dan snel op de speciale duurzaamheidswebsite of bekijk het recente jaarverslag 2016-2017.

Rode Kruis Jaarverslag

“Wat gebeurt er in hemelsnaam? Ze bestoken een hulpkonvooi.” Het is maandagavond, 19 september 2016. Aan het woord is een ooggetuige van de aanval op een hulpkonvooi van de Rode Halve Maan in de Syrische provincie Aleppo.

Een triest dieptepunt en een schokkende schending van het oorlogsrecht en andere verdragen. Om die reden staat een foto van een aan flarden geschoten ambulance op de voorkant van dit jaarverslag. Wij tekenden voor de redactie. Bekijk het Rode Kruis Jaarverslag 2016 (pdf).

Annemieke van Willigen

In onze samenwerking is de flexibiliteit en snelheid van Leene Communicatie een groot pluspunt. Ieder jaar verbeteren we samen ons jaarverslag, qua leesbaarheid, compactheid en inhoud (transparantie).

Annemieke van WilligenCommunicatiemanager Nederlandse Rode Kruis

Duurzaamheidsverslag ministerie

Wat doet het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM)op het gebied van duurzaamheid? Welke zaken zijn belangrijk? Hoe vindt de samenwerking en afstemming met stakeholders plaats? Op deze en andere vragen geeft het eerste duurzaamheidsverslag 2016 het antwoord.

Leene Communicatie tekende voor de realisatie van dit digitale verslag, dat de vorm heeft van een responsive longread in vier delen: een startpagina met de belangrijkste conclusies en ‘voorwoord’ van de SG met daarbij drie doorkliks: de resultaten van IenM, Rijkswaterstaat en andere agentschappen. Elk van die onderdelen heeft weer een eigen ‘longread’ met resultaten, onderverdeeld in thema’s.


Onze visie

We delen onze kennis en ervaringen onder meer via blogs op onder meer Communicatieonline.nl en FrankWachting.com.

    • Jaarverslag: het draait om relevante inhoud
      Het jaarverslag is voor veel bedrijven en overheden een flinke klus. De voorbereidingen starten meestal in het najaar. Waarmee houd je rekening? Lees verder…
    • Vijf redenen om prioriteit te geven aan het jaarverslag
      Zie het jaarverslag niet als verplicht nummer, maar als een communicatiekans. Er zijn genoeg goede redenen zijn om er serieus werk van te maken. Lees verder…
    • Jaarverslag: verplicht nummer of communicatiekans?
      Steffart Buijs geeft in deze blog acht punten die zeker moeten terugkomen in het directieverslag. Lees verder…
    • Een eerlijk jaarverslag vraagt duidelijke keuzes vooraf
      De buitenwereld verwacht een open, eerlijk en goed onderbouwd verhaal. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door níet bij het jaarverslag te beginnen, maar bij de organisatie zelf, betoogt Job Leene. Lees verder…
    • Zes aandachtspunten voor een digitale publicatie
      Plannen voor een digitale publicatie van jouw jaarverslag? Simon Korthout zet een aantal aandachtspunten op een rij. Lees verder…
    • De do’s & don’ts bij MVO-verslagen
      MVO-verslagen staan te boek als ingewikkeld, tijdsintensief en risicovol. Maar er liggen ook kansen. Bijvoorbeeld om reputatie en stakeholder engagement te versterken. Lysney Dubbeld geeft de beste tips & tricks. Lees verder…
    • Het Nieuwe Jaarverslag, in 10 vragen
      De manier van jaarverslaggeving verandert de komende jaren door integrated reporting. Steffart Buijs zet de belangrijkste vragen en antwoorden op een rij. Lees verder…


Vrijblijvende afspraak?

Leene Communicatie biedt:

Peter

  • Zeer ervaren tekstschrijvers met een journalistieke achtergrond
  • Focus op begrijpelijkheid en aantrekkelijkheid
  • Creatief in creatie en degelijk in de aanpak
  • Multimediale aanpak: online, social en in print
  • Snel en flexibel inzetbaar – zowel voor onderdelen als het volledige jaarverslagproject
  • Aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding

Neem contact op met Peter van Apeldoorn