Aandacht en betrokkenheid voor Nuon Club Competitie

 

Opdrachtgever: Nuon
Opdracht: genereer aandacht voor en betrokkenheid bij de Nuon Club Competitie
Periode: 2014 – heden

Achtergrond
In 2014 neemt Nuon het initiatief voor de Nuon Club Competitie, waarin sportverenigingen (tot) 10.000 euro kunnen winnen voor energiebesparing en duurzaamheid. Om dat bedrag te winnen, moeten sporters en vrijwilligers een creatief bespaaridee insturen en de achterban mobiliseren om op dit idee te stemmen. Nuon wil zich met deze sponsoractiviteiten richten op de samenleving en het imago van een ‘bedrijf dat je alleen van TV kent’ van zich af schudden.

Opdracht
Hoe krijgt je het als bedrijf in Amsterdam voor elkaar dat clubs uit heel Nederland meedoen met de Nuon Club Competitie? Of anders gesteld: hoe vergroot je bekendheid en bereik, mobiliseer je een groot aantal consumenten én realiseer je een hoge mediawaarde? Leene Communicatie gaat deze uitdagingen aan voor Nuon.

Werkwijze en resultaat
We benadrukken dat de energierekening sportclubs zwaar op de maag ligt, vragen stakeholders te communiceren over de competitie en benaderen sporters en vrijwilligers in hun eigen omgeving, via regionale en lokale media. Om de boodschap van Nuon te verspreiden, maken we aantrekkelijke content waarmee journalisten goed uit de voeten kunnen. Daarnaast maken we de boodschap lokaal en persoonlijk door content op maat te bieden, bijvoorbeeld met concrete cijfers over sportdeelname in de regio en met aansprekende voorbeelden uit de regio. Ten slotte creëren we betrokkenheid door clubs te helpen stemmen te winnen. We brengen ze in contact met journalisten in hun regio en maken berichten die ze eenvoudig via hun eigen site en social media kanalen kunnen verspreiden.

Vele honderden berichten verschijnen in landelijke, regionale, lokale en sociale media. Bovendien gaan duizenden sporters en vrijwilligers aan de slag om hun sportclub duurzamer en energiezuiniger te maken. Nuon geeft een vervolg aan het eerste succes, door in 2015 en 2016 de tweede en derde editie van de Nuon Club Competitie te organiseren, waarbij wij opnieuw ondersteunen.

Leene Communicatie en Nuon ontvangen op donderdag 2 juli 2015 de Dutch PR Award 2015 in de categorie business to consumer. De jury is onder de indruk van de kwaliteit en effectiviteit van de campagne en looft vooral de manier waarop we betrokkenheid creëren.