Join the winning team

Opdrachtgever: Nuon
Doel: maximaliseer de zichtbaarheid van het Nuon Solar Team
Periode: januari tot en met oktober 2017

Achtergrond

Energiebedrijf Nuon is hoofdsponsor van de Nuna, een zonneauto die elke twee jaar meedoet aan de Bridgestone World Solar Challence in Australië. Dit is het officieuze wereldkampioenschap voor zonneauto’s. Vijf dagen lang racen studenten van de TU Delft van Darwin in het noorden naar Adelaide in het zuiden.

Opdracht

Het studententeam draagt al sinds jaar en dag de naam van de hoofdsponsor: het Nuon Solar Team. Nuon sponsort omdat het wil bijdragen aan duurzame technologie en innovatie en om de sympathie voor het merk Nuon te versterken bij consumenten. Nuon schakelt Leene Communicatie in om te helpen het sponsorship PR-matig te activeren. Het doel: zorg ervoor dat zoveel mogelijk consumenten weten dat Nuon sponsor is van het studententeam door in 2017 de publicitaire aandacht te maximaliseren, zowel voor als tijdens de Bridgestone World Solar Challenge. Daarnaast is van groot belang om tijdens de race in Australië de media optimaal te servicen.

Werkwijze

Samen met Nuon en de studenten van het Nuon Solar Team ontwikkelen we een plan. We kiezen voor een aanpak die bestaat uit de volgende elementen:

  1. We positioneren het team als het enige Nederlandse winnende team, en we nodigen mensen uit om daarop aan te haken. Dat komt onder meer tot uitdrukking in de slogan ‘Join the winning team’ . Die wordt in het gehele racejaar gebruikt.
  2. Om het hele jaar aandacht te krijgen, creëren we in aanloop naar Australië verschillende mediamomenten. Zoals de teampresentatie, de start van de bouw van de auto en een poging om voor het eerst een duurrecord neer te zetten. Ook brengen we de bijzondere aspecten van de Nuna in kaart waaromheen we verhalen bouwen die we verspreiden onder journalisten.
  3. We zetten de teamleden neer als de lokale helden. Zo verhogen we de betrokkenheid van de media in de regio waar de studenten vandaan komen.
  4. Om tijdens de race maximale aandacht te krijgen, is het zaak om media zo goed mogelijk te servicen en te voorzien van relevante, journalistieke topcontent – fotografie, video en tekst. We richten een persdesk in die 24 uur per dag bereikbaar is, en zetten in op een continu proces van journalistieke verslaggeving tijdens de race in Australië, daarbij gevoed door het team in Australië. Deze content bieden we aan bij de pers.
  5. Gedurende het gehele jaar monitoren we de aandacht voor het Nuon Solar Team in de pers, online nieuwsmedia en op social. Hierop anticiperen we – bijvoorbeeld door bepaalde media of regio’s extra aandacht te geven.

Resultaten

  • We creëren in 2017 tientallen verhalen over het Nuon Solar Team. Persoonlijk. Technisch. Menselijk. Met momenten van geluk. Maar ook met tegenslagen. Deze verhalen delen we met journalisten. Daarnaast vinden ze hun weg richting medewerkers van Nuon en Vattenfall en vanzelfsprekend via social.
  • In journalistieke nieuwsmedia (online, RTV en in print) verschijnen duizenden berichten over het Nuon Solar Team waarin Nuon wordt genoemd. Ook de spin off op social is enorm. Hiermee genereren we miljoenen contactmomenten.
  • De NOS besluit om tijdens de race dagelijks op prime time – aansluitend op het achtuurjournaal – een programma te maken vanuit Australië. Hiermee verzilvert het Nuon Solar Team een sponsorship dat inmiddels vijftien jaar duurt.
  • Tijdens de race en rond de finaledag besteden alle Nederlandse media uitvoerig aandacht aan het verloop en aan de winst van het Nuon Solar Team. In de uren na de overwinning vinden tal van live-interviews plaats. Op maandag 16 oktober zijn enkele leden en de coach van het Nuon Solar Team te gast bij RTL Late Night, de talkshow van Humberto Tan op RTL 4.
  • Ook Nieuwsbegrip speelt in op de actualiteit. Nieuwsbegrip is een lesprogramma over het nieuws, dat gebruikt wordt door meer dan 6.000 Nederlandse scholen (en dat op die manier minstens 1 miljoen kinderen bereikt). Tijdens de zonnerace ging Nieuwsbegrip over de zonnerace in Australië. In het materiaal werd gebruik gemaakt van beelden over én zelfs ván het Nuon Solar Team.

Dit project is tot stand gekomen dankzij intensieve samenwerking tussen verschillende afdelingen van Nuon en partners zoals fotografen Jorrit Lausberg en Hans Peter van Veldhoven en videocontentbedrijf Stream My Event.

Nuon