Kennis en ervaring toegankelijk via longreads

 

Opdrachtgever: Programmabureau Ruimte voor de Rivier
Opdracht: verzorg geschreven contentserie van acht longreads
Periode: april 2014 – oktober 2016

Achtergrond
Het programma Ruimte voor de Rivier beschermt het rivierengebied in Nederland tegen overstromingen, vooral door meer ruimte voor het water te creëren. In de uitvoerende fase kwam de focus van de communicatiestrategie steeds meer te liggen op het toegankelijk maken van de opgedane kennis en ervaring voor professioneel geïnteresseerden. In dat licht zijn acht longreads gepubliceerd.

Opdracht
We krijgen de opdracht de geschreven content van de ‘Ruimte voor de Rivier’-longreads te verzorgen. Ze zijn bedoeld als toegankelijke vorm van kennisdeling en houden het midden tussen een digitale nieuwsbrief en een digitaal magazine. Ze bevatten tekst, beeld, video en graphics, en doorverwijzingen naar projecten, evaluaties, essays en tussenrapportages. Bij de realisatie van de longreads werkten Maatschap van Communicatie (idee en productiebegeleiding/-coördinatie), Leene Communicatie (content/tekstproductie) en Vorm Vijf (vormgeving en technische realisatie) intensief samen.

Werkwijze en resultaat
De Ruimte voor de Rivier-longreads richten zich telkens op een specifiek thema dat wordt uitgelicht in de vorm van een verhaal en dat zich bovendien leent voor multimediale uitwerking. Het verhaal wordt verteld door interviewkandidaten met autoriteit op het gebied van waterveiligheid en met een aansprekende zienswijze. Leene Communicatie neemt de interviews af, verzamelt aanvullende informatie op basis van research en schrijft de teksten. In oktober 2016 is de serie longreads genomineerd voor een Grand Prix Content Marketing Award in de categorie ‘beste longread’.

Programmabureau Ruimte voor de Rivier