Projectcommunicatie Daklozendag

 

Opdrachtgever: Pauluskerk Rotterdam
Opdracht: vestig aandacht van opinie- en beleidsmakers op het groeiende aantal mensen dat op straat leeft
Periode: mei 2016 – september 2016

Achtergrond
In het najaar van 2016 organiseert de Pauluskerk de allereerste Rotterdamse Daklozendag. Aanleiding is een groeiend probleem: steeds meer mensen hebben geen (vast) dak boven het hoofd, en steeds vaker zit de nachtopvang vol. Ook het CBS constateert dat het aantal dak- en thuislozen in zes jaar tijd met driekwart is toegenomen.

Opdracht
De Pauluskerk wil met de Rotterdamse Daklozendag het probleem van de groeiende dakloosheid op de maatschappelijke agenda zetten en de gedachtevorming rond maatschappelijke opvang en preventiebeleid beïnvloeden. Leene Communicatie adviseert en ondersteunt bij de communicatie.

Werkwijze en resultaat 
Leene Communicatie stelt samen met de Pauluskerk een programma op voor de Rotterdamse Daklozendag. We nodigen deskundigen – bijvoorbeeld een straatdokter en een hulpverlener – uit om dakloosheid van verschillende kanten te belichten. Enkele weken voor Daklozendag schrijven we een opiniestuk namens dominee Dick Couvée. Trouw plaatst het artikel, en het Radio 1 programma Langs de Lijn en omstreken stuurt een verslaggever langs voor drie live bijdragen over dakloosheid in Rotterdam. Daarnaast laten we een onderzoek uitvoeren door Maurice de Hond onder inwoners van de regio Rotterdam. In een persbericht maken we de resultaten van het onderzoek bekend, wat leidt tot media-aandacht in verschillende landelijke dagbladen.

Voor Daklozendag zelf maken we twee aangrijpende filmportretten van daklozen. Ook maken we een boekje waarin we dieper ingaan op de oorzaken en gevolgen van dakloosheid. Door middel van interviews met de sprekers, portretten van daklozen en facts & figures brengen we de problematiek in beeld. Tijdens de Daklozendag twitteren we over het onderwerp en we sporen bezoekers aan dat ook te doen. #Daklozendag is trending topic, het onderwerp staat zelfs even op nummer 1. In reactie op alle aandacht in de media roept de fractie van de SP op tot uitbreiding van het aantal plekken in de nachtopvang. Daarnaast besteden onder andere RTV Rijnmond en RTL Nieuws aandacht aan het onderwerp.