Projectcommunicatie duurzaamheidsprogramma

 

Opdrachtgever: Amsterdam ArenA
Opdracht: Positioneer en profileer de Amsterdam ArenA als een van de duurzaamste stadions ter wereld.
Periode: 2012 – 2016

Achtergrond
Met ruim 2 miljoen bezoekers per jaar is de Amsterdam ArenA een van de belangrijkste publiekstrekkers in Amsterdam Zuidoost. Dit heeft een flinke klimaatimpact, vanwege het afval, vervoer en elektriciteitsverbruik. Amsterdam ArenA wil bekend staan als stadion dat desondanks duurzaam is.

Opdracht 
In 2011 daagt stadsregio Amsterdam de Amsterdam ArenA uit om te verduurzamen. De ArenA neemt de uitdaging aan en introduceert een ambitieus duurzaamheidsprogramma. Het doel? De Amsterdam ArenA wil het eerste klimaatneutrale stadion ter wereld worden. Een complexe opgave, want daarbij spelen ook leveranciers, huurders, samenwerkingspartners én natuurlijk de bezoekers zelf een belangrijke rol. Leene Communicatie draagt hier sinds 2012 met communicatie aan bij.

Werkwijze en resultaten
De Amsterdam ArenA richt een community op met enthousiaste duurzaamheidsparters die direct kunnen bijdragen aan de ambitie. Daaruit komen veel ideeën en initiatieven. Leene Communicatie adviseert en ondersteunt bij de communicatie. Dit doen we door de talloze duurzaamheidsinitiatieven in de communicatieve etalage te zetten. We verzorgen de mediarelaties, tekenen voor free publicity en we ontwikkelen verschillende communicatiemiddelen zoals jaarverslagen, animaties en infographics. Zo positioneren we de ArenA als aantrekkelijke samenwerkingspartner voor duurzame innovatie. Onze aanpak leidt tot honderden publicaties in lokale, regionale, nationale en internationale media. Sinds 2016 is de Amsterdam Arena klimaatneutraal.