Alize van Zutphen

Alize van Zutphen

Alize van Zutphen (1993) werkt bij Leene Communicatie als communicatieadviseur. Ze krijgt energie van interessante communicatievraagstukken om zich in vast te bijten. En ze laat pas los als er een passende oplossing is gevonden.

Werkt voor
Alize heeft een afwisselend takenpakket en houdt zich bezig met zowel strategie als uitvoering. Zo is ze verantwoordelijk voor de (social) contentstrategie van het programma Duurzaam van de gemeente Rotterdam, ondersteunt ze de Stichting Jeugd- en Jongerenwerk Midden-Holland bij hun transitie naar een meer professionele organisatie en werkt ze mee aan de PR-strategie van het Vattenfall Solar Team.

Achtergrond
Het communicatievak leerde Alize zowel in theorie als in de praktijk. Al tijdens haar studie hbo-opleiding Communicatie op de Christelijke Hogeschool Ede had ze diverse communicatiegerelateerde bijbaantjes, onder meer op de communicatieafdeling van haar hogeschool. Ze studeerde af bij Leene Communicatie en bleef hier parttime werken terwijl ze aan de Vrije Universiteit verder studeerde. Ze deed voor haar master Communicatie- en Informatiewetenschappen onder meer onderzoek naar informeel taalgebruik in webcare. Nu ze haar master heeft behaald, werkt Alize fulltime voor de klanten van Leene Communicatie. Ze leert daarbij nog elke dag nieuwe dingen.

Alize over Alize
“Ik heb nooit een hekel gehad aan leren. Daarom vind ik het zo leuk dat ik in mijn baan steeds nieuwe mensen, organisaties en situaties leer kennen. Ik geniet er enorm van om telkens nieuwe vraagstukken uit te pluizen en met behulp van communicatie op te lossen. Want wat de situatie ook is, goede communicatie begint altijd met goed luisteren: Wat is precies de vraag? Wat leeft er bij de doelgroep? En waar is die nu echt mee geholpen? Ik leerde al snel dat je met die houding écht een verschil kunt maken. En die kennis, die geef ik ook heel graag weer door!”

Charlotte Groen

Charlotte Groen

Charlotte Groen (1996) is junior communicatieadviseur en tekstschrijver bij Leene Communicatie. Een kritische blik, nieuwsgierige instelling en planmatige aanpak kenmerken haar.

Werkt voor
Bij Leene Communicatie werkt Charlotte voor verschillende opdrachtgevers, waaronder Randstad en Vattenfall. Zij ondersteunt hen met advies en het schrijven van teksten.

Achtergrond
Charlotte rondde haar studie Communicatie af en volgde een minor Recht. Bij de politie deed ze onderzoek naar de website en sociale media-kanalen voor jongeren. Charlotte is ervan overtuigd dat communicatie essentieel is om mee te doen in de maatschappij, zowel op persoonlijk gebied als professioneel. Daarom helpt ze onder andere statushouders met het spreken, schrijven en lezen van de Nederlandse taal. Zo weten zij zich te redden in – voor ons – alledaagse situaties.

Charlotte over Charlotte
“Als kind hield ik al van lezen. Dat is nu niet anders. Verhalen verrassen en maken het leven een stukje mooier. Waar ik het vroeger voelde kriebelen bij het openen van een nieuw boek, voel ik dat nu bij het starten van een nieuwe opdracht. Ik kan niet wachten om op ontdekkingstocht te gaan binnen een organisatie. Daarbij komt mijn nieuwsgierigheid goed van pas. ”

Charlotte Verloop

Charlotte Verloop

Charlotte Verloop (1993) is tekstschrijver en communicatieadviseur bij Leene Communicatie. Haar kracht ligt in haar talent voor schrijven, haar creativiteit, nauwkeurigheid en doorzettingsvermogen. En in de gedrevenheid om te blijven groeien in het vak.

Werkt voor
De gemeente Rotterdam, de provincie Zuid-Holland, ZonMw en Rijkswaterstaat zijn enkele opdrachtgevers waarvoor Charlotte werkt. Die ondersteunt ze met onder meer webredactie, advies en het schrijven van teksten.

Achtergrond
Boeken verslinden, tijdschriften in elkaar knutselen en eigen verhalen schrijven. Daarmee begon haar passie voor taal. Met die passie als leidraad volgde Charlotte aan de Universiteit Leiden de bacheloropleiding Nederlandse taal en cultuur en de masteropleiding Neerlandistiek. Alle teksten van haar hand, van nieuwsberichten tot interviews en van webteksten tot speeches, zijn dan ook zo aantrekkelijk, overtuigend en doelgericht mogelijk geschreven.

Charlotte over Charlotte
“Om volop te kunnen ontspannen, moet ik eerst hard gewerkt hebben. Handen uit de mouwen, daar hou ik van. Daarbij vind ik oog voor detail heel belangrijk. Het houdt kritisch, maar maakt het ook mogelijk te genieten van kleine dingen. En dan tussendoor steeds even afstand nemen om het hele plaatje goed te bekijken.”

Corine Boef

Corine Boef

Corine Boef (1967) doet de financiële administratie voor Leene Communicatie en heeft veel organisatorische taken. Buiten dat houdt zij zich bezig met monitoring en analyse voor diverse opdrachtgevers. Haar interesse ligt vooral bij klimaat en duurzaamheid, (duurzame) mobiliteit en sociale vraagstukken.

Achtergrond
Corine studeerde Nederlands en volgde de opleiding hbo-bedrijfsadministratie. Zij gaf les in het middelbaar onderwijs tot 2005, en maakte toen de overstap naar Leene Communicatie. Daar stelde ze in de loop der jaren een takenpakket samen dat haar op het lijf geschreven is.

Corine over Corine
“Ik voel me het meest in mijn element als ik overzicht kan scheppen in ingewikkelde en abstracte situaties, kortom orde kan scheppen in chaos. Verder is het mijn kracht als een spons alle informatie in me op te nemen die relevant zou kunnen zijn voor opdrachtgevers, collega’s en vrienden. Ik ben een soort database voor de mensen om mijn heen.”

Frank Janse

Frank Janse

Frank Janse (1967) is senior vormgever/ontwerper bij Leene Visuele Communicatie. Hij is tevens de medeoprichter van dit vormgevingsbureau, dat deel uitmaakt van Leene Communicatie.

Werkt voor
Frank ontwerpt voor uiteenlopende opdrachtgevers. Wat hij maakt en met welk doel hij dat doet, is heel divers. Voor Lagerwey Wind werkte hij bijvoorbeeld aan de huisstijl en de corporate presentatie. Nuon/Vattenfall vroeg hem de vormgeving van een nieuwe projectwebsite te verzorgen en infographics te ontwerpen. En voor ZonMw deed Frank de vormgeving van een volledig magazine – inclusief infographics om resultaten van onderzoeken te verhelderen.

Achtergrond
Een geboren beelddenker, dat is Frank. Niet voor niets volgde hij de opleiding Communicatie Creatief en studeerde hij aan de Willem de Koning Academie. Hij gaat graag de uitdaging aan om zowel emoties als informatie in beelden te vangen. Op zó’n manier dat zijn creaties optimaal beantwoorden aan de vraag en doelen van de opdrachtgever. Hij zoekt graag eerst goed uit waar iemands vraag nu écht vandaan komt. Immers: woorden vertellen niet altijd alles. Ze vormen een vertaling van een werkelijkheid.

Frank over Frank
“Ik ben altijd op zoek naar de dingen achter de dingen. Als iets een voorzijde heeft, heeft het ook een achterzijde. En daar ben ik benieuwd naar. Een goede analyse helpt me om datgene in mijn ontwerpen terug te brengen tot de essentie. Om een eenvoudig maar compleet beeld geven van bijvoorbeeld complexe informatie. Analyseren en zoeken naar eenvoud doe ik niet alleen tijdens mijn werk, maar ook in mijn vrije tijd. Tijdens het fietsen, fotograferen en muziek luisteren bijvoorbeeld.”

Frans Petersen

Frans Petersen

Frans Petersen (1983) is senior communicatieadviseur bij Leene Communicatie. Hij heeft de stellige overtuiging dat het maken van verbinding de kern is tot het oplossen van elk communicatieprobleem. Volgens Frans kom je pas tot betekenisvolle communicatie als je weet waarom de burger geïnteresseerd is, welke vraag de consument écht heeft of wat het belang van die andere organisatie is.

Werkt voor
Frans duikt graag diep in de organisatie van de opdrachtgever om te helpen zoeken naar de vraag achter de vraag of het verhaal achter het verhaal. Als spin in het web legt hij intern en extern verbanden en komt hij tot een breed gedragen, gezamenlijke communicatieaanpak. Momenteel helpt Frans bijvoorbeeld gemeente Rotterdam bij het realiseren van de gebiedsontwikkeling Stadionpark en Provincie Zuid-Holland bij het programma Samen Verder Fietsen, waarmee ze de forens uit de auto en op fiets wil krijgen.

Achtergrond
Na een tijd als freelance (muziek)journalist te hebben gewerkt, ontdekte Frans het communicatievak. Daar deed hij veel ervaring op met het begeleiden van participatietrajecten, gebiedsmarketing, omgevingscommunicatie en perswoordvoering. Zijn blik is altijd van binnen naar buiten gericht: waar liggen de kansen en wat zijn de bedreigingen? En: hoe krijg je alles zoveel mogelijk op één lijn?

Frans over Frans
“Ik vind het tof om nieuwe relaties aan te gaan, mensen écht te leren kennen. Er is bijna altijd wel iets dat je met elkaar deelt: de liefde voor een bepaalde artiest of voetbalclub, sociale onrecht waar je je boos om maakt, een onderwerp waar je enthousiast van wordt… Of een project waar je beiden al je energie in wilt stoppen: dat maakt samenwerken ook echt samen werken. Samen de schouders eronder en samen trots terugkijken op een mooi resultaat: daar krijg ik energie van!”

Gert Jan Kleefmann

Gert Jan Kleefmann

Gert Jan Kleefmann (1963) is senior tekstschrijver bij Leene Communicatie. Complexe onderwerpen toegankelijk maken voor de doelgroep is zijn kracht. Daarvoor geldt: hoe complexer een onderwerp is, hoe liever hij zich erin vastbijt. Tot hij het naadje van de kous weet.

Werkt voor
Gert Jan is actief voor verschillende opdrachtgevers. Vooral op het gebied van klimaat, duurzaamheid, energie en waterveiligheid. Thema’s die niet toevallig ook zijn persoonlijke interesse hebben. Net als overigens grond-, weg- en waterbouw en gebiedsontwikkeling.

Achtergrond
Gert Jan studeerde Maatschappijgeschiedenis aan de Erasmus Universiteit Rotterdam met als afstudeerrichting Communicatie & Voorlichting. Als tekstschrijver heeft hij zo’n 20 jaar ervaring, waarvan 14 als freelancer.

Gert Jan over Gert Jan
“Op donkere heldere nachten mag ik graag met mijn telescoop de ruimte in turen. Die fascinerende onmetelijkheid werkt uitermate inspirerend. Bijna net zo inspirerend als het trappen van een balletje met m’n zoon Mees op het strand in Haamstede.”

Job Leene

Job Leene
Job Leene (1963) is oprichter van Leene Communicatie en samen met partners Steffart Buijs en Peter van Apeldoorn directeur/eigenaar van het bureau. Als ‘vliegende keep’ is hij betrokken bij tal van opdrachten en opdrachtgevers, het liefst in een combinatierol van tekstschrijver en adviseur. Zijn favoriete vraag: wat wil je nu aan wie vertellen en wat kan diegene daar dan mee?

Werkt voor
Naast de leiding van het bureau blijft er genoeg tijd over voor het schrijven van – vooral – corporate teksten. Dat doet hij voor opdrachtgevers als het Rode Kruis, Raet, IPO en Nationale-Nederlanden. Waar nodig zet hij zijn ervaring verder in om met collega’s en opdrachtgevers te brainstormen over innovatieve concepten en campagnes.

Achtergrond
Job is vooral een praktijkman. Het vak van tekstschrijver maakte hij zichzelf eigen door van jongs af veel te schrijven; adviseur werd hij vooral door goed te luisteren en te analyseren. En door zich bij elke casus af te vragen: wat is nu de kern van het probleem?

Job over Job
“Eenvoud loopt als een rode draad door mijn leven. Ik ben wars van dikdoenerij en moeilijk doen en ik zeg wat ik vind. Ook op papier hou ik een boodschap liefst zo simpel mogelijk. Pen en toetsenbord schuif ik slechts terzijde om de rust op te zoeken van het Franse platteland: mijn tweede passie.”

Lynsey Dubbeld

Lynsey Dubbeld

Dr. Lynsey Dubbeld (1975) is senior communicatieadviseur met een specialisatie in contentstrategie, contentmarketing en storytelling. Ze weet precies hoe je ingewikkelde onderwerpen vertaalt in verhalen die de doelgroepen informeren, inspireren en activeren. Met een scherp oog voor actuele ontwikkelingen, een gezonde dosis pragmatisme en een feilloos gevoel voor taal zorgt Lynsey dat verhalen de aandacht krijgen die ze verdienen.

Werkt voor
Lynsey is bovengemiddeld op de hoogte van ontwikkelingen in veiligheid, toezicht, privacy, duurzaamheid en MVO. Ze werkt voor uiteenlopende opdrachtgevers die met deze thema’s te maken hebben. Van de Johan Cruijff Arena en Nuon tot het ministerie van SZW en de provincie Noord-Holland.

Lynsey combineert strategie het liefste met uitvoering: ze adviseert én steekt de handen uit de mouwen. Bijvoorbeeld als het gaat om onderzoek, trendanalyse of copywriting. Daarnaast leidt ze als projectmanager complexe communicatieprojecten in goede banen.

Achtergrond
Lynsey studeerde filosofie, wetenschap- en techniekstudies en journalistiek, en volgde de C-opleiding bij Van der Hilst. Ze startte haar loopbaan als onderzoeker en beleidsadviseur. Sinds 2005 werkt ze als communicatieadviseur, contentstrateeg, trendanalist en copywriter.

Lynsey over Lynsey
“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan. Het is een aansprekende visie, maar zeker niet mijn levensmotto. Ik ben verslaafd aan to-dolijstjes en regel alles het liefste tot in perfectie. Wat ik wel met Pippi Langkous deel: een gezonde dosis humor, eigenzinnigheid en relativeringsvermogen.”

Maarten Hagg

Maarten Hagg

Als ervaren storyteller houdt Maarten Hagg (1980) van een goed verhaal. Omdat je daarmee mensen écht kunt raken. Daarbij maakt hij graag gebruik van de mogelijkheden die innovatieve technieken, handige apps en social media bieden. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, en de prachtige verhalen die daarmee verbonden zijn.

Werkt voor

Bij Leene Communicatie houdt Maarten zich als mediaspecialist vooral bezig met free publicity, social media verslaggeving en video. Voor bijvoorbeeld Nuon, de Inspectie SZW en Rijkswaterstaat. Vanuit zijn jarenlange ervaring als journalist voelt Maarten goed aan met welke content je de aandacht trekt van journalisten. Maarten heeft er plezier in om ingewikkelde verhalen zo te vertellen dat je er een breed publiek mee boeit.

Achtergrond

Maarten werkte ruim elf jaar als radioverslaggever en presentator. Voor Radio 1 kwam hij in alle hoeken van de samenleving en zag hij hoe politieke beslissingen burgers raken. Hij leerde dat elk verhaal minstens twee kanten heeft. Tegelijkertijd groeide zijn maatschappelijke betrokkenheid. Zijn belangstelling gaat uit naar thema’s als duurzaamheid, gezondheid en mensenrechten. En de keuzes die bedrijven, overheden en burgers daarin kunnen maken.

Maarten over Maarten

“Mijn visie is dat iedereen een verhaal heeft: ondernemer en klant, overheid en burger, werkgever en werknemer. Het is mijn missie om dat verhaal naar boven te halen en zó te vertellen dat het de doelgroep raakt en in beweging zet. Zo worden misverstanden weggenomen, komen mensen met elkaar in verbinding en inspireren ze elkaar.”

Marjolein Slingerland

Marjolein Slingerland

Marjolein Slingerland (1995) is communicatieadviseur en tekstschrijver bij Leene Communicatie. Na haar studie Nederlandse taal en cultuur aan de universiteit van Leiden deed Marjolein de master Neerlandistiek aan de universiteit van Utrecht. Ze studeerde af op een onderzoek naar begrijpelijkheid in de communicatie met laaggeletterden.

Werkt voor
Marjolein werkt voor verschillende opdrachtgevers, waaronder Randstad, de gemeente Rotterdam en de provincie Zuid-Holland. Ze ondersteunt deze organisaties onder meer met webredactie, advies en het schrijven van teksten. Ook geeft ze regelmatig trainingen vanuit de Leene Communicatie Academie op het gebied van begrijpelijk schrijven.

Achtergrond
Communicatie terugbrengen tot wat het hoort te zijn: begrijpelijk, helder en aantrekkelijk. Dat is wat Marjolein het liefst doet, zowel in tekst- en advieswerk als in trainingen. Ze gelooft dat je alles in heldere taal kunt overbrengen en dat de communicatie daar altijd beter van wordt.

Marjolein over Marjolein
“Opdrachtgevers en cursisten. Dat is waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Samen de schouders eronder om zo komen tot een mooi product. Ik word blij wanneer ik zie dat anderen ook enthousiast worden van heldere communicatie. Of als cursisten mij na de training een dijk van een brief sturen.”

Martijn van der Wind

Martijn van der Wind

Martijn van der Wind (1975) is senior trainer en mediaspecialist voor Leene Communicatie. Hij streeft naar duidelijke, klare taal en houdt ervan mensen te enthousiasmeren.

Werkt voor
Sinds 2015 verzorgt Martijn voor Leene Communicatie opleidingstrajecten bij opdrachtgevers. Hij werkt zowel voor de non-profit- als de profitsector. Daarbij geeft hij trainingen op het gebied van media, interviews, presentaties en crisiscommunicatie. Ook begeleidt hij diverse schrijftrainingen, zoals: schrijven van offertes, begrijpelijk schrijven, schrijven van raadsvoorstellen, klantvriendelijke brieven en e-mails, journalistiek schrijven, schrijven van persberichten, en schrijven van speeches.

Achtergrond
Na zijn studie journalistiek deed hij een masterstudie communicatie in Zuid-Afrika. Hij studeerde af op een onderzoek naar de Waarheids- en Verzoeningscommissie. Daarna werkte hij als redacteur en verslaggever voor 2Vandaag en als chef-redacteur bij het Nederlands Dagblad. Inmiddels heeft hij meer dan 10 jaar bureauervaring en is hij gespecialiseerd in trainingen; en in helder, begrijpelijk taalgebruik. Naast zijn werk als trainer en redacteur, adviseert Martijn regelmatig mensen en organisaties bij communicatie in crisissituaties. Ook begeleidt en traint hij mensen persoonlijk bij publieke optredens.

Martijn over Martijn
“Analfabetisme en laaggeletterdheid raken mij enorm. Taal is de basis van communicatie. Maar lang niet iedereen kan er goed mee overweg. Ik ben daarom in drie regio’s betrokken bij de strijd tegen laaggeletterdheid. In Heerlen, Leiden en Gouda zet ik me hiervoor in; samen met stichting Lezen & Schrijven, gemeenten, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.”

Nadine Huiskes

Nadine Huiskes (1990) is communicatieadviseur en tekstschrijver bij Leene Communicatie. Ze heeft een brede maatschappelijke interesse, met een voorliefde voor duurzaamheid en de inclusieve samenleving. Nadine vindt persoonlijke ontwikkeling belangrijk en is altijd op zoek naar kansen om nieuwe kennis, inzichten en vaardigheden op te doen.

Werkt voor
Nadine werkt graag voor enthousiaste, innovatieve organisaties. Goed luisteren naar de wensen van de opdrachtgever en een project nauwkeurig uitvoeren zijn haar belangrijkste speerpunten. Ze haalt veel voldoening uit een goede samenwerking en het neerzetten van een mooi resultaat. Ze werkt onder andere voor de gemeente Rotterdam, de provincie Zuid-Holland (afdeling Informatisering & Automatisering) en Nuon/Vattenfall.

Achtergrond
Nadine studeerde Liberal Arts & Sciences, een interdisciplinaire opleiding waarbij het doorgronden van complexe maatschappelijke vraagstukken centraal staat. Ze specialiseerde zich in de religiewetenschappen en stelt zich altijd de vraag: wat drijft mensen? Haar schrijftalent zet ze graag in om de verhalen en ideeën van mensen voor het voetlicht te brengen. Voordat ze bij Leene Communicatie aan de slag ging, werkte ze als webredacteur bij een uitgeverij.

Nadine over Nadine
“Hoe kunnen we de wereld een stukje beter maken? Ik ben positief ingesteld en geloof dat elke inspanning telt. Effectief communiceren over belangrijke thema’s en transparant zijn als organisatie maken daar zeker deel van uit. Mijn motto is: ‘Alles wat je aandacht geeft, groeit’. Ik zoek altijd naar diepgang gecombineerd met heldere taal, passend bij de opdrachtgever.”

Peter van Apeldoorn

Peter van Apeldoorn

Peter van Apeldoorn (1975) is samen met Job Leene en Steffart Buijs directeur/partner van Leene Communicatie bv. Als senior projectadviseur denkt hij graag mee met opdrachtgevers. Hij adviseert over communicatie-oplossingen, social media en crossmediale kansen. Ook projectmanagement van sites en e-magazines is bij hem in goede handen.

Werkt voor
Peter werkt het liefst samen mét opdrachtgevers, want juist dan ontstaan de beste en mooiste resultaten. Of het nu gaat om advies, een filmscript of het op een vernieuwde wijze presenteren van serious content.

Achtergrond
Peter volgde een studie Informatiekunde en werkte 15 jaar bij communicatieadviesbureaus als Bikker, Euro RSCG, BVH en dePersoneelZaak. Sinds 2008 versterkt hij het team van Leene Communicatie.

Peter over Peter
“Mijn inspiratie haal ik uit gedichten van Toon Tellegen, de Klaas Gubbels aan mijn muur en natuurlijk mijn vier dochters. Daarnaast mag ik graag fotograferen. Juist door te kijken zie je meer. Mijn motto: ‘Binnen de perken zijn de mogelijkheden even onbeperkt als daarbuiten’.”

René Lansbergen

René Lansbergen

René Lansbergen (1978) is tekstschrijver en contentspecialist bij Leene Communicatie. Hij vindt dat een boodschap alleen overkomt als deze ‘vertaald’ wordt naar teksten en beelden die relevant zijn voor een doelgroep. Hij bijt zich vast in (complexe) onderwerpen en brengt ze terug naar ‘gewone mensentaal’. Dat doet hij op een pragmatische manier, met een Rotterdamse mentaliteit. 

Werkt voor
René werkt onder andere voor de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG), Wigo4it (IT voor sociaal domein), Rijkswaterstaat en gemeente Rotterdam. Korte, actiegerichte webteksten, maar ook een verdiepend artikel voor een vakblad behoren tot zijn repertoire. Voor hem is leesbaarheid en begrijpelijkheid het uitgangspunt. Duurzaamheid, innovatie en onderwerpen gericht op ondernemers vindt hij interessant. In de samenwerking met klanten vindt René een open houding, vertrouwen en humor belangrijk.

Achtergrond
René studeerde Communicatie aan de HEAO en behaalde ook zijn opleiding Communicatie-C. Hij heeft ruime ervaring als marketingcommunicatie-adviseur bij een energiebedrijf. Ook werkte hij voor een accountantsorganisatie en als redacteur voor een financieel-administratief vakblad. Deze ervaring helpt hem om onderwerpen zich snel eigen te maken en creatief mee te denken met opdrachtgevers. 

René over René
“Mijn ogen en oren staan altijd open. Van mij moet een communicatieve creatie er altijd goed uitzien, kloppen én goed klinken. Het geeft me een kick als alle puzzelstukjes samenkomen, ook in mijn passie voor muziek maken.”

Robert Portier

Robert Portier

Robert Portier (1968) is een senior communicatieadviseur die strategie en praktijk met elkaar verbindt. Hij werkte jarenlang als journalist. Het vertalen van complexe onderwerpen naar begrijpelijke en aansprekende verhalen gaat hem daardoor moeiteloos af. Robert richt zich binnen Leene Communicatie vooral op mediarelaties, woordvoering en PR.

Werkt voor
Robert is actief voor diverse opdrachtgevers, vooral op het gebied van energie, duurzaamheid en mobiliteit. Zo staat hij het Vattenfall Solar Team (voorheen Nuon Solar Team) bij in de aanloop naar de World Solar Challenge. Ook geeft Robert trainingen op het gebied van media, interviews en woordvoering.

Achtergrond
Direct na zijn studie startte Robert als tv-verslaggever. In de twintig jaar daarna werkte hij voor nationale en internationale nieuwsorganisaties, afgewisseld in functies als woordvoerder en PR-manager. Voor hij bij Leene Communicatie aan de slag ging, was Robert jarenlang NOS-correspondent in Australië.

Robert over Robert
“De afgelopen jaren maakte ik in Australië de gevolgen van klimaatverandering van nabij mee: ik zwom tussen verbleekte koraalriffen, kreeg te maken met bosbranden en verzengende hittegolven. Op laaggelegen atollen in de Pacific waadde ik door de ondergelopen huizen. Die ervaringen maakten diepe indruk op me. Ik vraag me sindsdien steeds nadrukkelijker af op welke manier ik mijn kinderen een gezonde toekomst kan bezorgen.”

Steffart Buijs

Steffart Buijs

Steffart Buijs (1976) is samen met Job Leene en Peter van Apeldoorn directeur/partner van Leene Communicatie bv. Hij is een ondernemende en bevlogen communicatieprofessional die meedenkt en meedoet. Als geen ander kan hij strategie en uitvoering met elkaar verbinden. Hij is kwaliteitsbewust, kritisch, schakelt snel en is creatief in zijn aanpak. En dat alles met een Rotterdamse no-nonsens-mentaliteit. Steffart is expert in mediarelaties, woordvoering en PR.

Werkt voor
Naast het bureaumanagement is Steffart in verschillende rollen actief voor opdrachtgevers op vooral de terreinen energie, duurzaamheid, mobiliteit, financiën, werk en bouwen en wonen. Tevens maakt hij deel uit van de Communicatiepool Rijksoverheid van de Dienst Publiek en Communicatie (DPC), van het ministerie van Algemene Zaken. Deze pool bestaat uit communicatiespecialisten die snel inzetbaar zijn op opdrachten met een hoog afbreukrisico, een ingewikkeld speelveld en een grote complexiteit. Via deze pool is Steffart beschikbaar als strategisch adviseur mediarelaties en woordvoerder voor zowel kerndepartementen als uitvoeringsorganisaties.

Achtergrond
Steffart heeft zo’n twintig jaar communicatie-ervaring, vooral op het gebied van corporate communicatie, mediarelaties en contentcreatie. Hij studeerde af aan de School voor Journalistiek en HEAO Communicatie. Daarnaast volgde hij diverse vakgerichte cursussen en leergangen, onder meer aan het Corporate Communication Centre van RSM / Erasmus University. Steffart is tevens actief actief in diverse besturen en adviesraden. Regelmatig publiceert hij over zaken die hem inspireren en irriteren in dag- en vakbladen en op weblogs.

Steffart over Steffart
“Als je doet wat je deed dan krijg je wat je kreeg. Ik heb niet zo veel met motto’s, maar met deze uitspraak van Albert Einstein kan ik wel uit de voeten. Veel respect heb ik voor U2-voorman Bono. Als geen ander is hij in staat om creativiteit, professionaliteit en commercialiteit te combineren met maatschappelijke betrokkenheid. En dat alles op het hoogste niveau.”

Ton van Leeuwen

Ton van Leeuwen

Ton van Leeuwen (1981) is journalistiek tekstschrijver en contentspecialist bij Leene Communicatie. Uit complexe informatie weet hij precies de kern te halen om vervolgens de boodschap op een doelgroepgerichte wijze te verwoorden.

Werkt voor
Ton werkt voor een breed scala aan opdrachtgevers in het bedrijfsleven en de publieke sector. Hij geeft bijvoorbeeld communicatie-advies aan de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) en schrijft regelmatig vakartikelen voor de gemeente Rotterdam. Voor het ministerie van BZK doet hij diverse projecten op het gebied van digitalisering en bescherming van publieke waarden. Een prettige, open samenwerking is voor Ton een voorwaarde om opdrachtgevers goed te kunnen helpen.

Achtergrond
Ton volgde de opleiding Communicatie en is zich snel daarna gaan toeleggen op schrijven en storytelling in de breedste zin van het woord. Hij is afkomstig uit een agrarische familie en werkte onder meer voor een vakblad over voedingstuinbouw en een internationaal groenteveredelingsbedrijf. Daar heeft hij veel kennis opgedaan over voedselproductie en de daaraan gerelateerde maatschappelijke vraagstukken. Zo is Ton onder meer goed thuis in thema’s als innovatie en duurzaamheid.

Ton over Ton
“Ik vind het vak communicatie razend interessant. Het verandert snel en brengt me in contact met een grote diversiteit aan gepassioneerde mensen en inspirerende organisaties en processen. Dat zorgt ervoor dat ik mezelf telkens opnieuw kan uitdagen. Hetzelfde doe ik in mijn vrije tijd. Zo probeer ik met hardlopen en sportklimmen mijn grenzen te verleggen en biedt improvisatietheater me de gelegenheid om regelmatig uit mijn comfortzone te komen.”

Vonne Hendriksen

Vonne Hendriksen

Vonne Hendriksen (1990) is tekstschrijver bij Leene Communicatie. Haar creativiteit en nieuwsgierigheid kenmerken haar. Vonne schrijft graag begrijpelijke content over ingewikkelde materie, het liefst over onderwerpen waarbij ‘de mens’ centraal staat. Denk aan laaggeletterdheid, de inclusieve samenleving en de zorg.

Werkt voor
Vonne werkt onder andere voor Randstad en ZonMw. Deze partijen ondersteunt zij door teksten te schrijven en projecten te managen.

Achtergrond
Vonne studeerde Media, Informatie en Communicatie en volgde de minor Creatief Schrijven. Haar specialiteit: met weinig woorden snel tot de kern komen, zonder de essentie van het verhaal te missen. Bezig zijn met taal vond Vonne altijd al het leukst. Zo hielp ze iemand met inburgeren, liep ze stage op de redactie van een groot vrouwentijdschrift en ging ze na haar afstuderen aan de slag bij een online retailer. Eerst als redacteur, daarna als teamleider redactie. Zo ontwikkelde Vonne zich naast tekstschrijver ook als eindredacteur en projectmanager.

Vonne over Vonne
“Mijn wiskundeleraar op de middelbare school begon elke les met tien minuten voorlezen uit De Kleine Prins van Antoine de Saint-Exupéry. Om te zeggen dat dit boekje mij heeft gemaakt tot wie ik nu ben, is overdreven. Maar er staan wél levenslessen in die ik probeer door te voeren in mijn privéleven én in mijn zakelijke bestaan. Stel vragen, lach, beleef en neem tijd voor jezelf. Verlies nooit het vermogen om te blijven ontdekken, probeer je eens te vervelen en kijk wat er dan gebeurt. En maak keuzes met je hart. Verder ben ik dol op katten. Vooral op het exemplaar waar ik mijn huis mee deel: Valentijn.”

Bij Leene Communicatie werken mensen die uitblinken in denken en doen. De vaste kern bestaat uit 15-20 communicatieprofessionals. Daarnaast werken we samen met enkele gespecialiseerde ZZP’ers. Zij zijn met Leene Communicatie verbonden als associé. Zij zijn niet van Leene Communicatie, maar horen wel bij ons bureau. Met sommigen werken we al meer dan twintig jaar samen.